Texten är ett referat från en artikel publicerad i Sävsjö Appen, 2020-05-29 12:12 av Lillian Andersson

Det blev en spännande morgon för klass fem på Hägneskolan när de via videosamtal fick följa med in bland alla kor på Stora Segerstads Naturbrukscentrum. Klassens lärare Anna Eriksson ringde upp Ida Rantonen som Stora Segerstads Naturbrukscentrum och snart förflyttades hela undervisningen rakt in i ladugården.

– I natt har det kommit en kvigkalv, titta här är hon, började Ida och visade på en liten rödvit kalv som var några få timmar gammal.

Direkt var samtalet igång mellan eleverna och Ida. Om hur mycket väger en kalv, hur gammal dem är när den blir ko och mycket mer. Lektionen via mobiluppkopplingen fortsatte och tillsammans med Ida gick turen vidare till mjölkningen. Eleverna fick följa tvättningen, hur lite mjölk togs ut för att se att den såg bra ut, innan det var dags att sätta på mjölkmaskinen och till det tickande ljudet fick de både se och höra hur kon mjölkades.

– Först tvättar man av spenarna på kon från allt smuts, sa hon och när hon berättade att kor ofta är väldigt kittliga blev det lite fnissigt i klassrummet.

– Tvättar man inte mjölken? undrade en av elever och fick veta att om kon är frisk så är mjölken ren och fin och att den går att dricka direkt även om den då är varm.

När Ida berättade hur mycket en ko mjölkar per dag så blev det lite matte och eleverna räknade ut hur många paket mjölk det blev beroende på hur stora mjölkpaketen är. Frågorna var många. Om kon dricker mjölken själv, varför den har fyra magar, hur det blir mjölk i kon och vad som händer om en ko blir sjuk. Men också om hur mycket en bonde tjänar, om en ko kan gråta, hur många näringsämnen som finns i mjölk och mycket mer.

– Kan en ko få corona? undrade en kille och Ida berättade att korna kan få coronasmitta men inte den sorten som människor får och att kor inte kan bli sjuka i covid-19.

Efter en lång stund fick klassen och Ida säga hej då till varandra. Men innan dess lovade hon att nästa gång skulle de få följa med och se hur det går till när man klipper en bagge och ett besök bland grisarna.

– Det här kunde vi ha flera lektioner, sa en av eleverna samtidigt som samtalet kopplades ner. 

Anna Eriksson berättar att de hade planerat ett besök på en gård i vår men att det på grund av corona inte blev så utan att det får skjutas till nästa år. Tanken är nu att göra flera samtal under året med Ida, så att barnen får följa med livet på en gård. 

– Vi har pratat en del i klassen innan, så de hade lite förkunskaper vilket är viktigt. Och så ser vi ju att när eleverna är intresserade, som de var idag, så går kunskapen in. Det är då de lär sig och jag är säker på att de kommer reflektera över detta med mjölk i matsalen.

Bland eleverna i just den här klassen finns inga lantbrukarbarn men på frågan om någon av dem kanske skulle vilja jobba på en gård i framtiden var det ett par stycken som nog kunde tänkta sig det. Anna undrade vilka djur de då vill ha och fick kor och får som svar.

Foto: Lilian Andersson, Sävsjö Appen
Foto: Stora Segerstad Naturbrukscentrum
Foto: Stora Segerstad Naturbrukscentrum

Samarbetet mellan Hägneskolan och Stora Segerstads naturbrukscentrum är en del av ett skolprojekt som drivs i samverkan mellan Hushållningssällskapet i Jönköping och LRF i Jönköpings län.

Kategorier: Aktuellt